Waarom je soms echt beter tot tien kunt tellen
De grootste valkuil voor teammanagers (en overigens ook voor relatiepartners 😉 )is Overal Direct op Moeten Reageren!
Maar hoezo dan? Dat is toch mijn taak? Nee! Jouw taak is leiden, niet reageren. En voor leiden heb je overzicht nodig, moet je het hele spel doorzien voordat je reageert, moet je beslissingen nemen die gebaseerd zijn op een fundamenteel verhaal.
Het is zeer menselijk om direct te willen reageren. Het zit in onze aard en door wat de ander doet of zegt worden er allerlei knoppen in onszelf aangezet die allemaal roepen: Zeg iets, doe iets, vind iets. Toch is vaak de beste respons NO RESPONS
Drie plekken waar je beter NO RESPONS kan toepassen:
Als een medewerker ineens binnen komt lopen. Negen van de tien keer zit die medewerker op dat moment in een emotie. Ons instinct zegt: “direct reageren” maar voor je het weet zit je in dezelfde emotie als die medewerker, of zit je iets te verdedigen of ben je het probleem voor die ander aan het oplossen. Dus zeg liever eerst helemaal niets en, nadat de medewerker is uitgeraasd, vraag wat hij / zij er nu verder mee wil doen”
- E-mail. Weten we nog: vroeger kreeg je een brief en dan nam je even de tijd om een brief terug te schrijven en dan kwam die ook nog eens een paar dagen later pas aan. Sinds die tijd heeft E-mail een heleboel gemakkelijker gemaakt. Maar één van de voordelen van brieven was wel dat je wat tijd kon nemen om over een goed antwoord na te denken. Doe dat nu ook eens! Slaap er eens een nachtje over, neem de tijd om wat extra info te vragen.
- Twee medewerkers die een conflict hebben. Blijf uit dat appèl om er als een soort vader iets van te moeten vinden. No Respons. Laat ze het zelf oplossen. Luister naar beide partijen zonder iets te vinden! Leg beide verhalen naast elkaar en vraag hen om een oplossing.