Feedback geven. Het is misschien wel de meest gewenste en meest gehate vaardigheid in samenwerken. Bijna overal waar ik als teamcoach kom staat feedback geven hoog in het wensenlijst. Maar geen hond die het in de praktijk doet 😉 Waarom eigenlijk niet? Omdat feedback geven hartstikke eng is natuurlijk. Omdat feedback ontvangen, ook al zeggen we dat we het graag krijgen, wel het laatste is waar we op zitten te wachten. Omdat feedback geven vaak zo onbeholpen gaat dat als we over die drempel stappen, er uiteindelijk toch niks verandert.Â
Maar wil je echt goed samenwerken en een team hebben wat elkaar tot grote hoogte brengt dan is feedback geven wel onontbeerlijk.
Ik ga je in dit BLOG leren hoe je het stapsgewijs kan aanpakken op zo?n manier dat het niet kan falen.
Een ding vooraf: Geef altijd feedback leidend naar jullie gezamenlijk doel, niet op basis van persoonlijke voorkeuren. Probeer de link te leggen tussen wat jullie als team willen bereiken en het gedrag waarover jij feedback wilt geven.
Feedback geven: Hoe breng je het op een goede manier?
Begin met complimenten geven. Besteed daar echte aandacht aan. Benoem concreet wat de ander goed doet! Het is leuk om complimenten te krijgen. Maar misschien nog wel belangrijker: Mensen leren veel beter door complimenten dan door kritiek. Je hebt dus veel meer effect van een compliment dan van een correctie.
Toch ontkom je er waarschijnlijk niet aan om ook feedback te geven over zaken die je anders wilt: Hoe geef je goede feedback?
1)Â Waarneming:Â Benoem concreet wat de ander voor gedrag laat zien:Â
Je komt nu drie keer te laat
Je levert niet op tijd op wat we hebben afgesproken
Je belt me niet snel terug
Ik wacht al een week op jouw stuk
2)Â Effect:Â Benoem het effect van het waargenomen gedrag. Dit is het vlees van het broodje hamburger, het belangrijkste gedeelte. Dit is namelijk de reden van jouw feedback
Dat geeft mij het idee dat je het niet zo nauw neemt
Dat geeft mij het gevoel dat ik niet van je op aan kan
Dat zorgt ervoor dat ik niet verder kan
Dat maakt op mij een onbetrouwbare indruk
3) Tip/ Hoe je het anders wil Geef aan wat je verwacht, wat je wel wilt
Ik verwacht dat je de volgende keer op tijd bent
Ik verwacht volgende week de levering
Ik verwacht binnen een dag een telefoontje terug of anders een smsje
Ik verwacht dat ik bij een volgende afspraak ervan op aan kan dat Ja ook echt Ja is, of dat je Nee zegt.
Soepel maken:
Om het gesprek soepel te laten verlopen, helpt het om na het effect te vragen: ?Herken je dit?? Dat is in feite je ketchup in het broodje.
In plaats van een tip is het in de meeste gevallen veel logischer om het gesprek open in te gaan met elkaar. Een open vraag zoals: Hoe zullen we dit nu voortaan anders doen? Helpt daarbij enorm. Ga door met het gesprek tot er een oplossing voor beide partijen gevonden is, anders heb je alsnog een kunstmatige oplossing te pakken en kun je weer van voren af aan beginnen.
Feedback geven en ontvangen heeft vooral als doel om de samenwerking gemakkelijker en meer afgestemd te laten verlopen. Ga ook voor dit doel! Het is niet bedoeld als een ventiel voor irritaties of om de ander eens even op zijn nummer te zetten (daar heb je veel effectievere technieken voor, grapje 🙂 )