“Allemaal leuk en aardig, Natasja, al die tips over een beter team enzo, maar ik kom er gewoon helemaal niet aan toe. Ik moet eerst de verhuizing achter de rug hebben, of die nieuwe burgemeester hebben aangetrokken of die teamleider, die ontslag nam, hebben vervangen. En als ik dan alle ad hoc brandjes geblust heb, alle problemen weer gesust heb en iedereen weer tot rust is……Ja dan, dan kan ik mijn echt werk weer gaan doen, namelijk leiding geven”.
Herkenbaar? Managers voelen zich vaak volledig klem zitten tussen al hun taken. En dat zijn er ook nogal wat ja.
1) Je bent verantwoordelijk voor je team en de ontwikkeling van je team.
2) Je bent de brug tussen je team en hoger management. En als je zelf het hoger management bent, heb je natuurlijk weer af te stemmen met je andere MT of directie leden.
3) Je bent verantwoordelijk voor een heleboel projecten en projectjes en taken……. Tenminste dat denk je…..
Want daar zit hem nu net de crux:
Wil jij echt uit deze cirkel van urgentie breken, hou dan de nieuwe video in de gaten, deze video gaat precies over de stappen die jij kan doen, om deze cirkel voor eens en voor altijd te doorbreken.
De meeste managers die zichzelf herkennen in wat hierboven staat, doen precies dat verkeerd. Ze richten zich op nummertje drie. En nummertje drie (al die projecten, projectjes, vragen, brandjes en problemen) schreeuwt om aandacht, maar is ook datgene wat jou in de ellende brengt en houdt.
Wat te doen?
Een paar tips:
1) Richt je op nummertje 1! Maak je team zo snel mogelijk verantwoordelijk voor alle projecten en alle taken die daarbij horen. Ja dat is soms heel jammer dat jij niet meer al die problemen mag oplossen (want geef maar toe, dat is ook best wel lekker om te doen), maar ja, als jij alles zelf blijft doen, dan blijf je rondrennen in de cirkel van urgentie.
2) Cluster tijd. Dus richt bijvoorbeeld 3 uur op een dag in voor het werken aan projecten, 2 uur voor het verbeteren/ontwikkelen van je team en 2 uur voor afstemming met anderen en het uitvoeren van lange termijn plannen. En HOU JE DAAR OOK AAN! Stop met alles door elkaar willen doen en overal maar op reageren. Stel een spreekuur in, cluster je E-mail tijd tot twee keer een half uur per dag en beperk je vergaderingen tot hooguit twee per dag.
Het maakt niet eens uit hoe je het precies verdeelt, als je maar kiest en je daar ook aan houdt. Jij alleen kan zorgen dat je voortaan zelf het stuur in handen neemt als het gaat over jouw werk en je niet laat leiden door anderen.
3) Neem elke dag minstens een uur om ongestoord van een afstandje naar je werk te kijken. Doe een wandeling, zet de radio uit in de auto, leg je benen op tafel, werk een uur ongestoord aan een lange termijn plan. Zo lang je blijft rennen en vliegen en je denkt “laat ik nog even….doen”, hoe langer het duurt voordat je overzicht hebt en echt kunt kiezen wat belangrijk is.
In onze nieuwste video “Hoe creëer ik meer verantwoordelijkheid in mijn team” ga ik je leren hoe je kunt zorgen dat jouw team voortaan doet waar jij nu zo druk mee bent. En hoe daardoor je team groeit, gemotiveerd raakt en hogere resultaten bereikt dan ze misschien nu doen. Doe jezelf een lol en schaf hem aan! Over drie weken is hij beschikbaar.