Het is nooit één fout die leidt tot een ramp!
Heerlijk, Aircrash investigation kijken. Ken je dat programma op National Geographic? Eerst laten ze zien dat er een vliegtuig neerstort en dan gaan ze stap voor stap ontleden hoe deze ramp heeft kunnen gebeuren. Lekker spannend en verrassend.
De wrakstukken worden bekeken, de gesprekken uit de zwarte doos beluisterd en de luchtverkeersleiding en andere betrokkenen doen hun verhaal.
Op al die punten worden vaak fouten gevonden, maar die zijn vaak zo klein dat ze niet een ramp tot gevolg kunnen hebben. Maar tel je ze bij elkaar op: Bang! Dan wordt de puzzel ineens duidelijk. Dan blijkt een vliegtuig bijvoorbeeld neergestort te zijn omdat de piloot in de training in de simulator een ander handboek had. Of omdat een luchtverkeersleiding er vanuit ging dat zijn supervisor het dan wel zou weten, terwijl die nu precies op de verkeerde radar zat te kijken.
Wat moet je hier nu mee naar je MT?
Nog meer controleren? Alsjeblieft niet zeg! Wat ik heb geleerd van Aircrash investigation is hoe belangrijk het is om ergens echt van te willen leren. Om genoeg vertrouwen met elkaar te hebben om open en eerlijk te zijn met elkaar en de bug echt uit het systeem te halen! Het zijn niet de kleine foutjes die een ramp veroorzaken. Het is het toedekken en niet durven delen van die fouten die leiden tot disaster.
Dus mannen, billen bloot, leren van die fouten en continue verbeteren. Zorg dat jouw team bekend wordt door haar quality care and niet haar quality crash!