Herken je dit?
Je hebt een idee, een opdracht, een nieuwe mogelijkheid. Je gaat je team informeren. Je teamleden reageren enthousiast of wat afwachtend, totdat je bij klagende Klara bent aan beland. Ineens schieten de belemmeringen als paddenstoelen uit de grond. Zinnen als:
“Dat lukt toch nooit”,
“Hebben we al geprobeerd”,
“Mooi in woorden maar in de praktijk werkt het toch niet”.
En voor je het weet is de helft van je team ineens minder enthousiast. Voor je het weet sta je je idee te verdedigen en gaan de hakken van je team steeds verder het zand in.
De 7 Don’ts bij Klagers:
- Don’t: De klagers direct willen antwoorden. Vaak zit klagen verpakt in een vraag. De neiging is erg groot om te antwoorden en voor je het weet zit je in een welles nietes discussie. Ga je nooit uit komen.
WEL: laat de klager gewoon uitpraten, geef aan wat je hebt gehoord en ga door naar een ander perspectief (wat je ook zo benoemt) - Don’t: Alle aandacht naar de klager. En guess what, alles wat aandacht krijgt groeit, dus je maakt eigenlijk zelf je probleem groter.
WEL: richt je aandacht op de mensen die positief zijn, maar vooral op de meelopers! Zij kunnen de brug slaan tussen positieven en klagers. - Don’t: Je richten op het individu- de klager en vergeten dat er een hele groep zit. Voor je het weet zit je in een een-tweetje met de klager terwijl de rest toekijkt alsof ze bij een tenniswedstrijd zitten.
WEL: breng de vraag, de discussie terug maar de groep door expliciet te vragen: Wie kan hier iets op zeggen en dan STIL blijven! - Don’t: Niet helder zijn over wat al wel en niet besloten is. Hierdoor gaat de discussie vaak alle kanten op en klagen mensen ook om het voor elkaar te krijgen dat iets niet hoeft te gebeuren (of dat zij er in ieder geval niets aan hoeven te doen).
WEL: wees helder dat bepaalde beslissingen al genomen zijn en niet worden teruggedraaid. Wees helder waar wel en niet over gediscussieerd kan worden. - Don’t: Geen grenzen aan klagen geven. Vaak laten we iedereen maar oeverloos discussiëren en vooral klagen krijgt dan met zijn lading veel ruimte.
WEL: maak afspraken over de structuur. Bijv zoveel tijd per persoon of zoveel tijd voor belemmeringen en zoveel tijd voor mogelijkheden. En sluit discussies ook expliciet! - Don’t: Je gevoel/ irritatie niet uiten. We houden onze emoties vaak onterecht in. Dit werkt averechts. Je wordt teveel “het management” tegenover het team in plaats van een echt mens.
WEL: benoemen wat klagen met jou doet. Welke dilemma’s je tegenkomt (wil graag iedereen serieus nemen, maar wil ook dat dit idee wel tot uitvoering komt). Uit je irritatie, laat zien dat het je iets doet. Dat is veel geloofwaardiger dan 100 argumenten. - Don’t: Het project/idee als jouw probleem zien waar je de anderen van moet overtuigen. Je krijgt dan altijd wij/zij, ik/jullie.
WEL: leg het probleem in het midden en kijk er samen naar! Zowel naar het probleem als de gezamenlijke oplossingen.
Heb je zelf nog een goede tips deel die dan hieronder in een reactie!