6 Lastige teamtypes en hoe ga je met hen om!
Dit zijn Siep Slachtoffer, Door Drammer, Bea Betweter, Kees Knutsel, Wanda Weerstand en Geert Grappenmaker ze zijn allemaal anders maar hoe ga je daar nu mee om?
Siep Slachtoffer
We beginnen met een bijzonder type, die is helaas vaak zo ontmoedigt is dat ie het al opgeeft zelfs voordat we beginnen. Siep Slachtoffer, Siep zit het nooit eens mee, wat hij ook doet, het gaat altijd mis. Het enige wat hij vraagt is aandacht?..heel veel aandacht?.Altijd ziek, altijd is alles moeilijk en hij kan je nooit beloven of het ook echt gaat lukken.
Hij is heel goed in risico?s inschatten, ietsje te goed geloof ik.
DO: je natuurlijke reactie op een klager is ergens anders over beginnen of opbeurende woorden spreken: ?Kop op, het komt wel goed.’ Als je slachtofferig gedrag wilt tegengaan, moet je dus om te beginnen iets doen dat tegen je gevoel in gaat: luisteren (bij voorkeur écht, want slachtoffers hebben door hun ruime ervaring een neus voor nep-luisteren), aandacht en erkenning geven. ?Jeetje zeg, wat ontzettend naar voor je.’ Dat levert je veel krediet op. Daarna kom je alla Dr. Phil met: Wat kun jij bijdragen aan de oplossing van dit probleem?’ En dan de Obama stap: ?Stel je voor dat het zou lukken, wat zou er dan allemaal opeens mogelijk zijn; wat heerlijk hè?’ (met dank aan Roos Vonk)
En dit loopje herhaal je en herhaal je, want slachtoffers zijn zeer bedreven in weer een belemmering vinden. 🙂
Door Drammer
Ja en als we zolang bij Siep stilstaan dan wordt ons volgende type toch erg ongeduldig. Mag ik je voorstellen aan Door Drammer. Gaat het niet rechtsom, dan maar linksom. In korte tijd krijgt ons Doortje vaak heel veel voor elkaar. Met en anders gewoon zonder jou.
Helaas verliest ze de groep ook wel geregeld, maar of ze daar zelf mee zit?
DO: Doordrammers hebben vaak geleerd dat dit de enige strategie is die werkt om iets voor elkaar te krijgen. Het is vaak een combinatie van onzekerheid en daar dan weer overheen blazen. Wat vaak het beste helpt is No-response op de emoties, de heftigheid en de lading en een duidelijke begrenzing op de inhoud. Dit doen we wel, dit doen we niet.
Bea Betweter
O en dan nu: Buig mensen, buig voor Bea Betweter. In de wijde omtrek is er niemand die het beter weet dan zij. Vaak heeft ze gelijk en dat zal je weten ook. Wat jij ook aandraagt aan goede ideeen. Het is of al geprobeerd, of zij heeft een beter idee of ze wil je in ieder geval wel even haarfijn uitleggen wat er schort aan jouw idee of aanpak. Verder is klagen Bea niet vreemd, vooral niet over een ander.
DO: Betweters weten vaak echt ook veel van een bepaald onderwerp, maak daar vooral handig gebruik van door op de inhoudelijke ideeen door te vragen, door de betweter het werk te laten doen en vlei met complimenten. Voor de rest is het zaak de betweter vooral niet teveel spreektijd te geven. Dus dank je wel en op naar de volgende.
Kees Knutsel
En dan Kees Knutsel. Kees is eigenlijk een heel prettig teamlid. Hij knutselt al die mooie ideeen om tot praktische producten. Hij is degene die zorgt dat er ook echt iets voor elkaar komt. Hij kan alleen nooit eens meedenken over de visie, de lange termijn, de andere mogelijkheden?Alles moet altijd praktisch, praktisch, praktisch.
DO: Zet Kees gewoon simpelweg op de goede momenten in. Hij is van onbetaalbare waarde als het er omgaat om ideeen om te zetten tot iets tastbaars. Als je wil brainstormen of buiten de kaders wil denken, nodig Kees simpelweg niet uit.
Wanda Weerstand
Ons volgende teamlid is een verhaal apart. Ze kent 1 woord erg goed en dat is NEE. Nee dat gaat niet, Nee dat doe ik niet, Nee dat vind ik niks en ik zeg Ja maar doe toch NEE. Wanda Weerstand Je zult met haar nooit te hard van stapel lopen.
DO: Of eigenlijk meer DON?T: Iemand met weerstand proberen te overtuigen is eigenlijk koren op de molen van de weerstand. Hoe meer jij probeert te overtuigen, te argumenteren en uit te leggen, hoe dieper die hakken in het zand gaan. Wat dan wel? Vragen stellen: Waar gaat de weerstand over? Wat is de essentie? Wat zou Wanda willen? Wat gaat ze daar dan aan doen? Dus veel luisteren en vooral ook weer het probleem bij de ander laten liggen.
Geert Grappenmaker
En dan krijgen we nu een zeer speciaal teamlid. Dat vind hij zelf ook. Voor al uw grollen en grappen: Geert Grappenmaker. Hij maakt sfeer, hij zorgt voor dat beetje meer, wel een beetje ten koste van jou, maar ja dat is Geert. Serieus werken is aan hem niet besteed. Hij lacht liever alles weg en na een tijdje met hem te hebben opgetrokken kan de irritatie aan het almaar zelfde repetoire je danig de keel uit gaan hangen.
DO: Geert is een interessant geval. Het is mijn ervaring vaak een onzekere man die heeft geleerd dat hij er met een grap en grol wel mag zijn. Dat hij dan wel plek heeft in het team en dus is dat zijn strategie geworden. Het beste wat je kan doen is veel aandacht geven als Geert dan toch iets serieus inbrengt (hoe klein ook) en negeren als hij in de grappen schiet. Een beetje het oude belonen-straffen (en dat werkt vaak verrekte goed) 🙂 hell