Pers

Pers

Group dynamics in the media

I am regularly asked as an expert in the media. If you are a journalist or television producer interested in using my expertise in the field of group dynamics for your article or program, you can best reach me on my mobile number 06-41335607 or by email at info@deteamcoach.nl

For example, I have worked on:

  • An article in De Metro about “gossiping at work”
  • An article about “working together in teams” in De Sprout
  • An article about “group behavior at concerts” for Nu.nl

 I was also asked as an expert/mediator in the television program “Bullyed from nine to five” of the EO.

For more topics, please check out my Blogs.

Contact
by Natasja Hoex 11 March 2025
Rapportage MetroNieuws, 25 maart 2019. Door Claartje Vogel. Begin 2019 werd ik geïnterviewd door MetroNieuws over het onderwerp ‘roddelen op de werkvloer’. Hieronder vind je een deel van het artikel dat hieruit voortkwam. Klik hier voor de originele publicatie van dit artikel. Op iedere werkplek wordt wel geroddeld. Wanneer is het een probleem en hoe los je dat op? „In bedrijven met een soort familiecultuur wordt vaker geroddeld”, vertelt psycholoog en groepsdynamica-expert Natasja Hoex. „Vaak zijn het teams die elkaar goed kennen en elkaar ook buiten werk zien, bijna als een soort familie. Denk bijvoorbeeld aan een school of een plaatselijke dokterspraktijk. Juist in dit soort organisaties wordt roddel sneller een probleem.” Zo begeleidde Hoex onlangs een basisschool in zo’n klein dorp. Het team werkte niet goed samen en er werd veel geroddeld. „Teamleden durfden elkaar geen directe feedback te geven, omdat ze het koste wat kost gezellig wilden houden”, legt ze uit. „Ze wilden de goede sfeer niet verpesten, maar moesten toch hun frustraties kwijt. Dus bespraken ze ergernissen in de wandelgangen.” Een team dat elkaar geen feedback durft te geven, is een probleem, vertelt de psycholoog. „Als je echt goed wilt samenwerken, is feedback geven onmisbaar. Durf je niks te zeggen, dan lopen frustraties op. Bovendien kunnen roddels uit de hand lopen en op een nare manier terugkomen bij de persoon over wie het gaat.” Roddels gaan lang niet altijd over het werk, maar wel vaak. De King’s Business School in Londen maakte een top-10 van meest voorkomende roddelthema’s en op nummer één staat ’incompetentie’, oftewel: iemand doet zijn werk niet goed. Daarna volgt klassieke achterklap zoals vreemdgaan, seksuele voorkeuren en domme uitspraken. Bijvoorbeeld: Jan komt vaker te laat en jij praat daarover met collega Lisa. Zij vertelt jou dat ze gehoord heeft dat Jan een ziek familielid heeft. Nu begrijp jij beter waar het gedrag vandaan komt en zul je je waarschijnlijk minder ergeren. Moeilijk Je had Jan natuurlijk direct kunnen confronteren, maar dat vinden veel mensen moeilijk. Zeker in een kleine gemeenschap, licht Hoex toe. „Op de basisschool bijvoorbeeld hadden leraren veel te verliezen. Je komt je collega namelijk niet alleen tegen op het werk, maar ook bij de bakker. Misschien zit jouw eigen kind wel bij hem in de klas.” Tegelijkertijd speelden er wel degelijk problemen op de school, maar de leraren wisten niet hoe ze die moesten verhelpen. Hoex heeft het opgelost door het team bij elkaar te brengen en het roddelprobleem te benoemen. „Dit kun je met een coach doen, maar ook als teamleider. Zeg: ik merk dat er geroddeld wordt, herkennen jullie dat? In mijn ervaring is eigenlijk niemand blij met een roddelcultuur op het werk. Wie weet wat er over jou gezegd wordt, als je er niet bent.” Feedback geven Hoex heeft het team geleerd hoe ze elkaar feedback kunnen geven, zonder ruzie te krijgen. Verder is roddelen niet helemaal uitgebannen, maar hebben de collega’s afspraken gemaakt. „Je mag best even stoom afblazen, als je het probleem daarna maar oplost”, vertelt ze. „Als je collega iets kritisch over een ander zegt, vraag dan of de persoon in kwestie dit al weet. Spreek je collega’s er dus ook op aan als ze roddelen, want je bent met z’n allen verantwoordelijk voor de sfeer in het team.”  Wat kun je doen tegen roddelen op kantoor? 1. Bespreek het in de groep, zodat niemand zich direct aangevallen voelt. 2. Wees je bewust dat roddels vaak gebaseerd zijn op vage veronderstellingen en aannames. 3. Realiseer je dat een relatief onschuldig gesprek snel uit zijn verband getrokken wordt. Je collega’s doen er namelijk graag een schepje bovenop. 4. Maak afspraken: spreek je collega’s aan op roddelen. 5. Even klagen mag, maar houd het niet bij praten alleen. Los het probleem op. 6. Denk je dat er over jou geroddeld wordt? Zoek de bron en confronteer hem of haar.
by Natasja Hoex 11 March 2025
Rapportage Nu.nl, 18 januari 2019. Door Germieke Smits. Begin 2019 werd ik geïnterviewd door Nu.nl over de reden dat mensen massaal naar meezingconcerten gaan. Hieronder vind je een deel van het artikel dat hieruit voortkwam. Klik hier voor de originele publicatie van dit artikel. Circa 145.000 bezoekers trekken naar de elf shows van De Vrienden van Amstel Live in Ahoy in Rotterdam. Daar kunnen ze luisteren naar en meezingen met bekende Nederlandse artiesten. De concertreeks is meestal een jaar van tevoren al binnen een dag uitverkocht. Wat maakt zulke massale meezingconcerten aantrekkelijk? In groten getale trekken fans van De Toppers of andere artiesten in mierzoete roze outfits en met merchandise naar concerthallen toe. “Een van de belangrijkste redenen om te gaan, is het gevoel ergens bij te horen”, vertelt Natasja Hoex, psycholoog, teamcoach en expert in groepsdynamica. Iedereen is fan “Als je naar een concert van de Toppers gaat, is iedereen daar een fan, je hoort bij een groep. En dan mag je het ook nog overdrijven, door hard mee te zingen en je te verkleden. Daardoor wordt er ook een beetje de draak mee gestoken en is het allemaal niet zo serieus.” Er heerst een positieve groepsdruk bij meezingconcerten, vult Hoex aan. “Je kunt echt even gek doen. Je bent niet langer mama, papa of juf. De grotere groep zorgt ervoor dat je iets durft wat je normaal niet zo snel zou doen. Je gaat waarschijnlijk niet snel in je eentje de dansvloer op of meezingen. Als een heel stadion het doet, is het toch makkelijker.” Samen zingen roept, net als dansen en verhalen vertellen, verbondenheid op, omdat we het al eeuwenlang doen, zegt Hoex. Dat meezingconcerten vaak van Nederlandse artiesten zijn, geeft het publiek nog extra het gevoel dat het concert ‘van hen’ is, zegt Hoex. “Net als bij Koningsdag: dat is ‘onze’ dag.” Geen vreemden, maar vrienden Het verbroederen bij een meezingconcert gaat snel, zegt Hoex lachend. “Je geeft een complimentje over een outfit, je vindt hetzelfde liedje leuk, je slaat een arm om je buurman heen. De drempel is verlaagd bij een concert. Als je een paar dingen gemeenschappelijk hebt, ben je al snel geen vreemden meer, maar vrienden.” Vrienden voor even, want de verbroedering is een tijdelijk iets, zegt Hoex. “Maar daarom niet minder waardevol. De maskers gaan even af. In onze maatschappij zijn veel mensen angstig, benadrukken ze de verschillen of hebben ze geleerd om op zichzelf te zijn. Maar van nature zijn mensen op zoek naar verbondenheid en vriendschappen. Dat zie je ook als er een ramp gebeurt of als het slecht weer is: dan trekken mensen meteen naar elkaar toe.”

Books

More team results (In Dutch)


by Natasja Hoex


This e-book provides you with very enlightening success factors from group dynamics. You will receive simple tools to break free from powerless, obstructive patterns and lead your team to high results.

Try it for free

Crisis in a team? Yes please! (In Dutch)


by Natasja Hoex


Discover what a crisis is and what it means. In this book you will learn to look at a crisis differently and you will get concrete tips and tools on what you can do in a crisis.

Try it for free

Some examples for the camera

Share by: